သီအိုရီဆိုတာ​ေၾကာက္​စရာလား

သီအိုရီဆိုတာ ေႀကာက္စရာလား

Replies: 0
By: ေန အ ေဝး




ကဗ်ာနဲ႔သီအိုရီတြဲေျပာရင္ဒီက ကဗ်ာဆရာလို႔ကိုယ့္ကိုကိုယ္ခံယူထားၾကတဲ့သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္လက္မအီမသာျဖစ္ရပါ တယ္။ ႐ြံ႕ေၾကာက္ကေန ႐ြံမုန္းအထိျဖစ္တတ္ၾကပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴးေတြ ၊ စကား၀ိုင္းေတြမွာ `ငါဒီလိုေမးရင္မင္းတို႔ဒီလိုေျဖ´ ဆိုတဲ့ ၾကိဳတင္ ဇာတ္တိုက္ `သီအိုရီအပုပ္ခ်ပြဲ´ ေလးေတြက်င္းပၾကတာလည္း ၾကားရ ၊ ဖတ္ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အရပ္မွာ ကဗ်ာဆိုင္ရာ သိမႈအေရြ႕ တစ္ခုရဲ႕ ပံုမွန္အက်ိဳးဆက္ေတြလို႔ပဲသေဘာထားလိုက္ပါတယ္။
`သီအိုရီ´ ဆိုတဲ့အဘိဓာန္ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြၾကည့္လိုက္ရင္ ေက်ာင္းသားသံုး အဂၤလိပ္ – အဂၤလိပ္/ျမန္မာအဘိဓာန္ ၊ စာမ်က္ႏွာ 1391 မွာ ဒီလိုေတြ႕ရွ္ိရပါတယ္။ 2. the main principles and ideas in an art, science etc. as opposed to the practice of actually doing it: `အႏုပညာ၊ သိပၸံပညာစသည္တို႔တြင္ ပဓါနက်သည့္စည္းမ်ဥ္းမ်ား ၊ မူမ်ား ၊ သေဘာတရားမ်ား´။ Webster’s New World Dictionary ၊ စာမ်က္ႏွာ 1387 မွာ ပါရွိတာကေတာ့ 5. that branch of an art or science consisting in a knowledge of its principles and methods rather than its practice လို႔ေတြ႕ရပါတယ္။ အဂၤလိပ္ – အဂၤလိပ္/ျမန္မာအဘိဓာန္ဖြင့္ဆိုခ်က္နဲ႔ ကြဲတာ ကေတာ့ Knowledge (သိျခင္း ၊ အသိ ၊ အသိပညာ ၊ ပညာ ၊ ဗဟုသုတ) နဲ႔ methods (နည္းလမ္း ၊ နည္း ၊ စနစ္) ဆိုတဲ့ စကားလံုးႏွစ္ လံုးထည့္သြင္းပါရွိတာေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ၊ `သီအိုရီ´ လို႔ေျပာလိုက္ရင္သိပၸံပညာမွာသံုးတဲ့ `သီအိုရီ´ ရွိသလိုကဗ်ာအႏုပညာမွာ သံုးတဲ့ `သီအိုရီ´ ဆိုတာလည္းရွိပါတယ္။ ကဗ်ာအႏုပညာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ `သီအိုရီ´ဆိုတာဟာ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားတစ္ခုရဲ႕ ပဓါနက် သည့္စည္းမ်ဥ္းမ်ား ၊ မူမ်ား ၊ သေဘာတရားမ်ား ၊ သိမႈ ၊ အသိပညာ ၊ ဗဟုသုတနဲ႔ နည္းလမ္း ၊ နည္း ၊ စနစ္တို႔ရဲ႕စုေပါင္းအဓိပၸါယ္ျဖစ္ပါ တယ္။ ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ေတာ့ ကဗ်ာသေဘာတရားနဲ႔ လက္ေတြ႕ (၀ါ) ကဗ်ာေဗဒျဖစ္ပါတယ္။
စာေပအႏုပညာမွာ `သီအိုရီ´လို႔ ခ်ံဳေျပာေပမယ့္ ေနာက္ခံ သီအိုရီေတြ ၊ အသိေတြ ၊ အယူအဆေတြ ၊ သေဘာတရားေတြစု ေပါင္းပါ၀င္ေနၾကတာေတြ႕ရပါတယ္။ Literary Theory ဆိုတဲ့ `စာေပသီအိုရီ´မွာကိုပဲ New Criticism ၊ Formalism ၊ Russian Formalism ၊ Structuralism ၊ Post-Structuralism ၊ Marxism ၊ Feminism ၊ Post-colonialism ၊ Deconstruction ၊ Reader-responce criticism ၊ Psychoanalytic criticism စတဲ့သီးျခားသီအိုရီ/အယူအဆ/သေဘာတရားေတြ အက်ံဳး၀င္ေနပါတယ္။ တစ္ဖန္ ၊ Post-Structuralism မွာ ဆိုရင္ ဒယ္ရီဒါ ၊ ဖူးကိုး ၊ ခရစၥတီဗာ ၊ လာေကာန္ ၊ ဒီလူဇ္ နဲ႔ ေဂါ့တာရီတို႔ရဲ႕ အယူအဆေတြရွိေနျပန္ပါတယ္။ Contemporary Literary Theory အေၾကာင္းေျပာရင္ မလြဲမေသြထည့္ေျပာရမယ့္ ကိစၥေတြက `အဓိပၸါယ္ ရဲ႕ အဓိပၸါယ္´ ၊ `ပဋိလူသား၀ါဒ´ ၊ `သစၥာ/အမွန္တရားရဲ႕ သမုတိသေဘာ´ ၊ `လူနဲ႔လူ႔ေလာကအေဆာက္အအံုထဲပါ၀င္ခ်ယ္လွယ္ျပဌာန္းတဲ့ ဘာသာ စကားရဲ႕သေဘာ´ ၊ `text/စာသား´ ၊`interextuality/ စာသားမ်ားအျပန္အလွန္ဆက္ႏြယ္မႈ´ ၊ `ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္စဥ္´ ၊ `စိတ္ျဖစ္စဥ္´ ၊ `လူမႈလက္ေတြ႕နဲ႔ျဖစ္စဥ္´ စတဲ့ ႏြယ္ယွက္မႈေတြျဖစ္ပါတယ္။
အြန္လိုင္းမွာတက္ျပီး Poetry နဲ႔ Theory ကိုတြဲ႐ိုက္ထည့္လိုက္ရင္က်လာတဲ့ website ေတြ webpage ေတြ blog ေတြဟာ အမ်ားၾကီးပါပဲ။ Theory of Poetry ဆိုတဲ့ `ကဗ်ာသီအိုရီ´ကအစ Theory into Poetry ၊ Poetry in Theory ၊ The Theory and Techniques of Surrealist Poetry ၊ ……စတဲ့ ၊ စတဲ့ကဗ်ာနဲ႔ သီအိုရီဆက္ႏြယ္မႈအေၾကာင္းေတြ ဖတ္ပါေလ့။ Theory of Poetry ဆိုတဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ႏိုင္ေခ်အယူအဆက အစ ကဗ်ာေဗဒတစ္ခုခု (ဥပမာ ၊ LANGUAGE POETRY) နဲ႔အက်ံဳး၀င္တဲ့ေနာက္ခံသေဘာတရားေတြကို စံုစံုလင္လင္ဖတ္႐ႈလို႔ရပါတယ္။ Theory ဆိုတဲ့စကားလံုးကို Philosophy နဲ႔လည္း ယွဥ္တြဲသံုးတတ္ၾကတာကိုပါေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ သိမႈ အစုအေ၀းပါပဲ။
nolvadex online buy-buy cheap nolvadex-online nolvadex buy
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေပၚအနီးကပ္ဆံုးလႊမ္းမိုးဖိစီးတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကိုပဲၾကည့္ၾကပါစို႔။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေျပာတတ္ၾကတာကေတာ့ ကဗ်ာဆိုတာခံစားမႈအႏုပညာျဖစ္တယ္။ ခံစားမႈပဲလိုတယ္။ ခံစားမႈစစ္မွန္ဖို႔ပဲလိုတယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေရးဖို႔ပဲလိုတယ္။ ဘာသိမႈ တတ္မႈမွမလိုဘူး။ သီအိုရီဆိုတာ ကဗ်ာရဲ႕ရန္သူပဲ။ သီအိုရီဟာ ကဗ်ာကိုဖ်က္ဆီးတယ္။ … စသည္ျဖင့္။ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ဒီစကားေတြဟာလည္း ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆိုင္ရာခံယူခ်က္ (အခ်ိဳ႕)ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီခံယူခ်က္ေတြဟာ ခံစား မႈကလာသလား ၊ သိမႈ (တည္ေဆာက္မႈ)က လာသလားဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္ရင္သိႏိုင္ပါတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ ဒီစကား ေတြဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆိုင္ရာ ေနာက္ခံသိမႈအခ်ိဳ႕ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနာက္ခံသိမႈေတြကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းေတာင္မသိပဲ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဘယ္လိုေရး မလဲ။ ပံုတူကူးေရးရင္ေတာင္မွ အေၾကာင္းအရာေရြးခ်ယ္ပံု ၊ ပႏၷက္ခ်ပံု ၊ ဗဟိုခ်က္ယူပံု ၊ လိုင္းစီပံု ၊ စကားလံုးေရြးပံု ၊ နိမိတ္ပံု/သေကၤတ ေတြသံုးစြဲပံု ၊ ပိတ္ပံု ၊ စတာ ေတြကို ဆင္ျခင္ေကာက္ႏႈတ္သင္ယူေလ့က်င့္တည္ေဆာက္ယူရတဲ့ သိမႈကိစၥေတြျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာေရးဖို႔ ဘာမွသိစရာမလို ဘူးဆိုတာဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ ဂုဏ္အဂၤါေတြနဲ႔ အတူကဗ်ာေရးျခင္းအလုပ္ကိစၥကိုပါ မထီမဲ့ျမင္ေျပာရာ ဆိုရာေရာက္ပါတယ္။
ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္/အယူအဆ/ေတြးဆဆင္ျခင္မႈကို စမ္းတင္ျပၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာရဲ႕ သမိုင္းအစနဲ႔ တစ္ေရြ႕ေရြ႕ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈမွာ အယူအဆ/သေဘာတရား/ သီအိုရီႏွစ္ခုေတြ႕ရွိရပါတယ္။ Realism နဲ႔ Romanticism ၊ သ႐ုပ္မွန္၀ါဒနဲ႔ ေရာမႏၱိက၀ါဒတို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာအစမွာ တစ္ဘက္မွာ စာေပသစ္ရဲ႕ ဩဇာ ၊ `ေတာ္လွန္ ကဗ်ာ´ ၊ `မိုးေ၀ကဗ်ာ´ တို႔ရဲ႕ဩဇာ ၊ လက္၀ဲႏိုင္ငံေရးသေဘာတရား ၊`ႏိုင္ငံတကာကဗ်ာ၀ါဒ´ တို႔ရွိၾကသလိုအျခားတစ္ဘက္မွာ `ေမာ္ဒန္´ လို႔စတင္ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကတဲ့ ေရာမႏၱိကအေရာင္အေသြးေတြေတြ႕ရပါတယ္။ လက္၀ဲအယူအဆမွာ Realism ရဲ႕ပကတိအရွိ တရားကို ထင္ဟပ္ဖို႔ ၊ လူမႈစီးပြားေရးဘ၀ထဲက အဖိႏွိပ္ခံ/နင္းျပား/ေအာက္ေျခလူတန္းစားရဲ႕ ေန႔စဥ္စား၀တ္ေနေရးဘ၀ကို ထင္ဟပ္ဖို႔ ၊ `ျပည္သူ႔ဘ၀´ ကိုထင္ဟပ္ဖို႔ ၊ လက္၀ဲဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရးစနစ္ဆီဦးတည္ဖို႔ ၊ ကဗ်ာကိုႏိုင္ငံေရးလက္နက္အျဖစ္သံုးဖို႔ ၊ စတဲ့အေျခခံ သေဘာထား/သေဘာတရားေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။ `ေမာ္ဒန္´/ေရာမႏၱိက၀ါဒကေတာ့ လစ္ဘရလ္ လူသား၀ါဒ အိုက္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီနဲ႔ `ငါ´ ဗဟိုျပဳ ၊ခံစားခ်က္ဖြင့္ဟေဖၚ ထုတ္မႈ ၊ လစ္ရစ္က္ကဗ်ာရဲ႕ ကဗ်ာေရးသူရဲ႕ ပင္ကိုယ္ခံစားမႈအစစ္အမွန္ကို ႐ိုးသားစြာေဖၚျပမႈတို႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီမွာ `ေမာ္ဒန္ ဆင္ဆဘလစ္တီ´ ဟာ Realism နဲ႔ Romanticism တို႔ကို ေပါင္းစပ္ၾကည့္ဖို႔ က်ိဳးစားတာျဖစ္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ တစ္ဘက္ မွာ `ျပည္သူ´ ၊ တစ္ဘက္မွာ `ငါ´။ တစ္ဘက္မွာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ျပင္ပေလာက/႐ုပ္ပတ္၀န္းက်င္/ လူမႈစီးပြားအေဆာက္အအံု ၊ တစ္ဘက္မွာ ကဗ်ာဆရာရဲ႕စိတ္တြင္း/အဇ်တၱ/ခံစားမႈ။
၁၉၉၀ ေနာက္ပိုင္းမွာ Realism ရဲ႕ အားဟာနည္းလာျပီး Romanticismရဲ႕ `ငါ´ဗဟိုျပဳ ဟာ ပိုအားသန္လာတယ္လို႔ျမင္ပါတယ္။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ရဲ႕ ကဗ်ာေတြေၾကာင့္ထင္ပါတယ္။ ကဗ်ာထဲက `ငါ´ဟာ ကဗ်ာဆရာကိုယ္တိုင္ ျဖစ္လာတဲ့အထိပါပဲ။ ဒီကဗ်ာထဲက `ငါ´ နဲ႔ ကဗ်ာဆရာထပ္တူက်မႈကို အေျချပဳျပီးခံစားခ်က္စစ္မွန္မႈ (Authenticity) ၊ ပင္ကိုယ္ျဖစ္မႈ (Originality) ၊ ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္မႈ (Sincerity) ဆိုတဲ့ Romanticism ရဲ႕ ပင္မေထာက္တိုင္ ၃ခုဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ အေျခခံမ႑ိဳင္ ေတြျဖစ္လာတဲ့အထိပါပဲ။ ကဗ်ာ ထဲက `ငါ´ဟာ တစ္ဘက္မွာ ေခတ္ရဲ႕ အႏွိပ္စက္ခံ ၊ ေခတ္ရဲ႕သားေကာင္လည္းျဖစ္ေနတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဆံုး႐ႈံးနာက်င္မႈကို အသားေပး ဖြင့္ဟထုတ္ေဖၚတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီဆံုး႐ံႈးနာက်င္ေနရမႈကိုေဖၚျပရာမွာလည္း ျပင္ပလူမႈစီးပြားေရးေလာက/ေခတ္စနစ္ကို ေဇာင္းမေပးပဲ ရင္တြင္းနာက်င္ခံစားမႈကို ေဇာင္းေပးလာတာေတြ႕ရပါတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္`မိမိအတၱ´ကို ထုတ္ေဖၚတာျဖစ္ပါတယ္။ `မိမိအတၱ´ နဲ႔ေခတ္ကိုယွဥ္တြဲေဖၚျပတဲ့ေနရာမွာ ေအာင္ခ်ိမ့္ရဲ႕ `ေတာလား´ ဟာ ဂႏၱ၀င္ပါပဲ။ ဒီလိုကဗ်ာဆရာကိုယ္တိုင္ဟာ ကဗ်ာထဲ မွာ `ငါ´ အျဖစ္၀င္ေရာက္ပါ၀င္ေျပာဆိုဖြင့္ဟတာဟာ autobiography ကိုယ္တိုင္ေရးအတၳဳပၸတၱိကဗ်ာမ်ိဳးျဖစ္ႏိုင္သလို Confessional `ပုဂၢိဳလ္ေရး အတြင္းေရးမ်ားဖြင့္ဟ၀န္ခံတဲ့ကဗ်ာ´မ်ိဳးလည္းျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ `ငါ´ဗဟိုျပဳ လစ္ရစ္က္ကဗ်ာရဲ႕ ႀကံဳေတြ႕ရတတ္တဲ့ အႏၱာရာယ္ပါ။ ပုဂၢလိကခံစားခ်က္ထုတ္ေဖၚျပ႐ံုသက္သက္အထိယုတ္ေလ်ာ့သြားႏိုင္ပါတယ္။
ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ဒီေန႔အထိ Romantic – Realism လို႔ကၽြန္ေတာ္ျမင္တာဟာ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္/အယူအဆ/သီအိုရီေပါ့။ Self – expression မိမိခံစားမႈဖြင့္ဟေဖၚထုတ္မႈနဲ႔ Reflection/Representation ထင္ဟပ္မႈ/ျပန္လည္ေဖၚျပမႈဆိုတဲ့ ကဗ်ာေဗဒ ၂ခုကို ေရာ ေႏွာထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆုေပးပြဲအခမ္းအနားတစ္ခုမွာ `ေခတ္ကိုထင္ဟပ္တဲ့ကဗ်ာ´ စံနဲ႔ေရြးခ်ယ္ခ်ီးျမႇင့္တာျဖစ္တယ္ လို႔သိရပါတယ္။ `ေစာင့္ၾကည့္´ဂ်ာနယ္ (၂၇/၇/၂၀၁၁) မွာေဖၚျပပါရွိတဲ့ (ဆရာ) ေမာင္သာႏိုးရဲ႕ `ကဗ်ာဆရာတို႔ရဲ႕၀ိုင္း´ေဆာင္းပါးမွာ ေအာင္ခ်ိမ့္ရဲ႕ ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ (ဆရာ) ေမာင္သာႏိုးမွတ္ခ်က္ေပးတာက `ဒါကဗ်ာနဲ႔ကဗ်ာေရးသူထပ္တူက်တာပဲ။ ကဗ်ာထဲမွာ သူ႕ personality ,originality ေပၚေနတာပဲ။ တကယ့္ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ဂုဏ္အဂၤါတစ္ပါးျဖစ္တယ္´။ ႐ုပ္ရွင္ေတးကဗ်ာ (ဩဂုတ္-စက္တင္ဘာ၊ ၂၀၁၁) ၊ လင္းေဇာ္ရဲ႕ `မႏၱေလးျမိဳ႕က ကဗ်ာဆရာတခ်ိဳ႕နဲ႔ စကားစျမည္´မွာေနမ်ိဳးေျပာတာက `ကဗ်ာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီးထည့္သြင္းစဥ္းစား ေစလိုတဲ့ အခ်က္ေတြ ကၽြန္ေတာ့္မွာရွိတယ္။ (၁) လူပီသျခင္း (ခံစားမႈကိုအရင္းအတိုင္းထုတ္ေဖၚျခင္း ၊ ႐ိုးေျဖာင့္မႈကို ႏွစ္လိုဖြယ္ရာအျဖစ္ ႐ႈျမင္ျခင္း ၊ စာနာစိတ္ထားရွိျခင္း)။ (၂) အသစ္ဖန္တီးျခင္း (ရွိႏွင့္ျပီးသားဂႏၱ၀င္လက္ရာမ်ားကို ႏွစ္သက္တန္ဖိုးထားျခင္း ၊ လက္ရွိေခတ္ ကာလအတြက္လိုအပ္ေသာ လူပညာလက္ရာကို ေကာင္းစြာျပဳလုပ္ျခင္း ၊ ၾကည့္႐ႈခံစားသူ၏ စိတ္အာ႐ံုကို အထူးတလည္ဆြဲေဆာင္ ႏိုင္ရန္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ျခင္း)။ (၃) ပင္ကိုစစ္စစ္ျဖစ္ျခင္း (အျခားေသာ အႏုပညာလက္ရာတစ္ခု၏ဩဇာလႊမ္းမိုးမႈကို မခံလိုျခင္း ၊ မိမိ၏ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို အေျခခံ၍ ဆင္ျခင္ႀကံဆျခင္း ၊ကိုယ္ပိုင္သေဘာသဘာ၀တစ္ခုျဖင့္ အသိအမွတ္ျပဳခံရရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္း (သို႔မဟုတ္) ငါကို ေဖၚျပျခင္း)။´ လို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ၊ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္အရေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြျဖစ္ၾကတဲ့ Romanticism နဲ႔ Realism တို႔ကိုေပါင္းစပ္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ `ဟ´ေနတာလည္းွရွိပါတယ္။ `ထင္ဟပ္မႈ´နဲ႔ `ဖြင့္ဟေဖၚ ထုတ္မႈ´တို႔ရဲ႕ အဟ။ အဲဒီအဟမွာ တစ္ဘက္ဘက္ဆီအားသန္ၾကတာေတြ႕ရသလို ၊ ႀကံဳႀကံဳသလိုဘက္ေျပာင္းတာလည္းေတြ႕ရပါ တယ္။ အေကာင္း ၊ အဆိုးေ၀ဖန္ျခင္းမဟုတ္ပါ။ အျမင္ကိုေျပာျပ႐ံုသက္သက္သာ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ `သီအိုရီ´ကိုစူးစမ္းၾကည့္ျခင္းသာ။
သီအိုရီနဲ႔ ကဗ်ာေရးလို႔ရသလားဆိုတဲ့ ေငါ့ေမးတာေတြလည္းၾကားရ ၊ ဖတ္ရပါတယ္။ အထက္ပါေဖၚျပပါအတိုင္း ၊ `သီအိုရီ´ ကို ေနာက္ခံသိမႈ/သေဘာတရားေတြအျဖစ္ယူရင္ အဲဒီ `သီအိုရီ´ သိမႈကို အေျချပဳျပီး ကဗ်ာေရးလို႔ရတယ္လို႔ပဲ ေျပာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ `သီအိုရီ´နဲ႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးသလို ေခတ္ေပၚကဗ်ာ `သီအိုရီ´မဟုတ္တဲ့ အျခား `သီအိုရီ´၊ အျခားကဗ်ာေဗဒေတြ နဲ႔လည္း ေခတ္ေပၚကဗ်ာမဟုတ္တဲ့ အျခားကဗ်ာေတြေရးလို႔ရပါတယ္။ ဒီမွာ သတိျပဳေစခ်င္တာက `သီအိုရီ´ဆိုတာ ကဗ်ာေရးနည္း မဟုတ္ျခင္းပါပဲ။ Webster အဘိဓာန္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ Method (နည္းပညာ ၊ နည္း ၊ စနစ္) လို႔ပါရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီနည္းစနစ္ရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ သီအိုရီရွိတယ္ဆိုတာမေမ့အပ္ပါဘူး။ ဥပမာ ၊ ေကာ္လာ့ဂ်္ေရးနည္းေနာက္ကြယ္မွာ အာ႐ံုခံယူမႈ/အာ႐ံုသိမႈဆိုတဲ့ Perception Theory နဲ႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ပိုင္းဆစိပ္မႊာေနမႈဆိုတဲ့ Fragmentation Theory တို႔ရွိပါတယ္။ ဘာသာစကားကဗ်ာရဲ႕ Disjunctive Strategies ယုတၱိဆက္စပ္မႈျပတ္ေတာက္အေရးအသားေနာက္ကြယ္မွာ Semiotics အတၳေဗဒရွိပါတယ္။ ဒါဟာ အၾကမ္း ဖ်ဥ္းေျပာတာပါ။ ဆိုလိုတာကေတာ့ သီအိုရီနဲ႔ ကဗ်ာဆက္စပ္မႈျဖစ္ပါတယ္။ ပန္းခ်ီမွာလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္း။ ဂီတမွာလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။ သီအိုရီေနာက္ခံနဲ႔ လက္ေတြ႕ျပဳလုပ္သလို လက္ေတြ႕ျပဳလုပ္ထားတဲ့ လက္ရာကို သီအိုရီ (တည္ေဆာက္မႈ) ႐ႈေထာင့္ကေနခ်ဥ္းကပ္ေလ့လာတာလည္းရွိပါတယ္။ ဥပမာ ၊ ဒူးေရွာ့မ္ပ္ရဲ႕ `ေရပန္း´။
သီအိုရီဆိုတဲ့ ေနာက္ခံသိမႈ/သေဘာတရားေတြအေျချပဳျပီးကဗ်ာေရးတာရွိသလို သီအိုရီကို ထုတ္ျပခ်င္လို႔ ကဗ်ာေရးတာလည္း ရွိပါတယ္။ ဘာသာစကားကဗ်ာမွာဆိုရင္ ဘာသာစကားဆိုင္ရာ သီအိုရီေတြကို ကဗ်ာအျဖစ္ေရးျပတာေတြရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ LP ရဲ႕အစပိုင္းကဗ်ာေတြဟာ Post – structuralism ဘာသာစကားသီအိုရီကို ေရးသားေဖၚျပတာေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ သီအိုရီလႊမ္းမိုးမႈလြန္ကဗ်ာ/အေရးအသားေတြအျဖစ္ ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ ေနာက္ခံသီအိုရီ(ေတြ) မသိထားရင္ဘယ္လိုမွ ဖတ္လို႔မရတဲ့ ကဗ်ာေတြျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ သီအိုရီအားကိုးေရးတာနည္းပါးလာတာေတြ႕ရပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ေလးဖတ္လို႔ `လြယ္´တဲ့ကဗ်ာေတြျဖစ္လာတာေတြ႕ရပါတယ္။ Post – LP လို႔ေခၚတဲ့ ကဗ်ာေတြက်ေတာ့ သီအိုရီကိုလံုး၀အားမကိုးၾကေတာ့ပါဘူး။ သို႔ေပမယ့္ ၊ သီအိုရီကိုျဖတ္သန္းခဲ့ဘူးတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳနဲ႔ ကဗ်ာကိုခ်ဥ္းကပ္လာၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ၊ ဘာသာစကားကဗ်ာက ပယ္တဲ့ လစ္ရစ္က္ကဗ်ာကိုျပန္သံုးစြဲလာၾကတာေတာင္မွာ Post – LP ရဲ႕ လစ္ရစ္က္ ကဗ်ာထဲက `ငါ´ဟာ ေရာမႏိၱက `ငါ´မဟုတ္ေတာ့ ပါဘူး။ သီအိုရီအျမင္ရွိတဲ့ `ငါ´ျဖစ္လာခဲ့ပါျပီ။ ဒီ `ငါ´မ်ိဳးကို Mark Levine, Paul Gizzi စတဲ့ကဗ်ာဆရာေတြမွာေတြ႕ရပါတယ္။ သူတို႔ကို စာေပ ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က Post – LP လို႔ေခၚသလို အခ်ိဳ႕ကလည္း Post – theory ၊ Post – avant ၊ Elliptical ၊ Hybrid စသျဖင့္ေခၚေ၀ၚ သတ္မွတ္လာၾကတာေတြ႕ရပါတယ္။ အေမရိကန္မွာတင္မဟုတ္ပဲ ၊ ျဗိတိန္ ၊ ဩစေၾတးလ်တို႔မွာလည္းဒါေတြ ေတြေတြ႕လာရပါျပီ။
ဒီေန႔ကၽြန္ေတာ္တို႔ေရာက္ရွိေနၾကတဲ့ ၂၁ရာစုၾကီးမွာ ဘယ္ေနရာၾကည့္ၾကည့္ ၊ သီအိုရီနဲ႔မကင္းတာေတြ႕ရပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး သီအိုရီ ၊ စီးပြားေရး သီအိုရီ ၊ လူမႈေရး သီအိုရီ ၊ ယဥ္ေက်းမႈ သီအိုရီ ၊ စိတၱေဗဒ သီအိုရီ ၊ စၾကာ၀ဠာေဗဒ သီအိုရီ ၊ သမိုင္းသီအိုရီ … ဘယ္နယ္မွာမဆို သီအိုရီေတြရွိၾကပါတယ္။ လူ႔ေလာကမွာ က်င္လည္ လည္ပတ္ေနၾကတဲ့ ဒီသီအိုရီေတြဟာ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း အားျဖင့္ တိုင္းျပည္နယ္နိမိတ္ေတြကို ေက်ာ္ျပီး သိမႈ နယ္နိမိတ္ေတြအေပၚဧကန္မုခ် လာအက်ိဳးသက္ေရာက္ေနၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို ေရွာင္လႊဲလို႔မရပါဘူး။ အကယ္၍ ကဗ်ာကိစၥကို လူ ၊ေလာက ၊နဲ႔ ဘာသာစကားတို႔ရဲ႕ သံုးပြင့္ဆိုင္ကိစၥလို႔ျမင္ရင္ အဲဒီကဗ်ာ သီအိုရီမွာ လူဆိုင္ရာ သီအိုရီေတြ ၊ေလာကဆိုင္ရာ သီအိုရီနဲ႔ ဘာသာစကားဆိုင္ရာ သီအိုရီေတြ မလြဲမေသြရွိေနၾကမွာပါပဲ ။ မတူညီတဲ့ သီအိုရီ ေတြလည္း ရွိေနၾကမယ္ဆိုတာ အျငင္းပြားစရာမလိုပါဘူး။ သဟဇာတျဖစ္ျပီး ေရွ႕ေနာက္ညီညြတ္ၾကတာေတြ ရွိသလို အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡအေနအထားမွာ ဟန္ခ်က္တစ္ခုခုယူထားတာမ်ိဳးလည္းရွိပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့လည္း သီအိုရီဆိုတာ သိမႈ (၀ါ) စဥ္းစား ေတြးေခၚႀကံဆျခင္းရဲ႕ ရလာဒ္ကို ျပန္စဥ္းစားေတြးေခၚႀကံဆၾကည့္တာပဲျဖစ္ ပါတယ္။ ကဗ်ာမွာလည္းဒီအတိုင္းပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လက္ခံ ရရွိၾကတဲ့ ကဗ်ာအယူအဆ ၊ ကဗ်ာေဗဒ ၊ ကဗ်ာအသိနဲ႔ ကဗ်ာျပဳလုပ္နည္း ဆိုင္ရာ သိမႈေတြကို စူးစမ္းဆင္ျခင္ေ၀ဖန္သံုးသပ္တာပဲျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါဟာလည္း သီအိုရီတစ္ခုခုရဲ႕ ခိုင္လံုမႈနဲ႔ သက္တမ္းကုန္ဆံုးတဲ့အထိေပါ့။ ကဗ်ာမွာ သီအိုရီကို အျမဲမွန္ကန္တဲ့ အမွန္တရား/ သစၥာတရား ၊ ပံုေသနည္း ၊ တသေ၀မတိမ္းလိုက္နာရမယ့္တရား/ ျပဌာန္းခ်က္ ၊ စတာေတြလိုမျမင္ပဲ သိမႈအေျခခံ ျငမ္းလို႔ျမင္တာဟာ မယုတ္မလြန္ ၊ သင့္ေလ်ာ္ တဲ့ အျမင္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္ . .
ေဇယ်ာလင္း
17 – Aug – 11


Comments