ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ပိုအက္ထရီ(conceptual poetry)
__________________________
ၿငိဏ္းေဝ
.
၂၁ ရာစု ကြန္ဆက္ ( concept ) ေတြနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ
....................
ျမန္မာကဗ်ာသမိုင္းေၾကာင္း၊အေမရိကန္ကဗ်ာသမိုင္းေၾကာင္း၊ဥေရာပကဗ်ာသမိုင္းေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေဒသကြဲျပား အမည္နာမပညတ္ ကြဲျပားေသာ္လည္း ကဗ်ာဖန္တီးျပဳလုပ္သည့္အခါ ကဗ်ာဆရာ၏ ဥာဏ္ရည္ ( concept ) သည္ မည္မွ်အတိုင္းအတာအထိအေရးပါသနည္းဆိုတာကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ၾကည့္မိေသာအခါ
အပိုင္း ( ၁ )
ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ဘာသာစကားကိုေမာင္းႏွင္သည္ကိုေတြ႔ရသည္။ဘာသာစကားအေပၚျမင္ေသာ ကဗ်ာဆရာ၏ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္ေပၚလာမႈ၊ေတြ႕႐ွိမႈကို လႊမ္းမိုးသည္။ဥပမာအားျဖင့္ ဝါက်တစ္ေၾကာင္းသည္ အသံ၊အဓိပၸါယ္၊ဂီတဆိုင္ရာအရည္အေသြး၊အျမင္ဆိုင္ရာအားသာခ်က္ကို.မည္သို႔ဖန္တီးသနည္း။ ( language poetry, talk poem, post language poetry ) ၊ ေဒြးခ်ိဳး ၊ ေလးခ်ိဳး ၊ ေလးလံုးစပ္ ၊ ေခတ္စမ္းကဗ်ာ ၊ ေတာ္လွန္ကဗ်ာ ၊ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ၊ ပိုစ့္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ၊ စကားေျပကဗ်ာ ၊ အသံကဗ်ာ အျမင္အာရံုကဗ်ာ စသည့္ ကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ `ဘာသာစကား´(( concept ) ကဗ်ာဆရာ တစ္ဥ္ီးခ်င္းစီက အဓိပၸါယ္ျပဳ ယူဆထားေသာ ) ကိုေတြ႔ရေပမည္။ဘာသာစကားဟူေသာအေျခခံ ႐ုပ္ဝတၳဳအခ်င္းခ်င္း ပြတ္တိုက္မႈ ၊ လြင့္စင္မႈ ၊ အဓိပၸါယ္ခက္မႈ ၊ ဟာလာဟင္းလင္းျဖစ္မႈ စသည္တို႔ကို ကဗ်ာတြင္ေတြ႔ႏို င္ေပသည္။ဥပမာအားျဖင့္ loss of syntax ( ဝါက်တည္ေဆာက္ပံုေပ်ာက္ဆံုးမႈ ) ကို ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ language poetry တြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္။ အာဗြန္ဂတ္ေ႐ွ႕ေျပးကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္ ။ ဘာသာစကားျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာကဗ်ာတြင္ ဘာသာစကားသည္မည္သို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေနသနည္း။မည္သို႔ပံုသ႑ာန္ေပးမည္နည္း။ထိုအရာအားလံုး၏ေနာက္တြင္ ဘာသာစကားအေပၚထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) ကိုေတြ႔ႏိုင္ေပသည္။
.
အပိုင္း ( ၂ )
ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ဘဝက္ုိေမာင္းႏွင္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ဘဝအေပၚတြင္ထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) ကို အေျခခံ၍ ကဗ်ာဆရာသည္ မိမိပတ္ဝန္းက်င္ ၊ မိမိ၏ အဇၥ်တၱကို ကိုင္တြယ္သံုးသပ္ရင္း ကဗ်ာဟူေသာအႏုပညာပစၥည္း (သို႔ ) အႏုပညာမဟုတ္ေသာ အႏုပညာပစၥည္း ( anti-art-poetry ) ကို ဖန္တီးျပဳလုပ္ေပသည္။ထိုဘဝအေပၚထားေသာ ကြန္ဆက္ (concept) အရ ကဗ်ာတြင္
တစ္စစီျဖစ္ေနျခင္း ( fragmentation ) ၊
ကိုယ္စားျပဳျခင္း (representation ) ၊
ကိုယ္စားမျပဳျခင္း ( non-representation ) ၊
ဇာတ္လမ္း ( story ) ၊
ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာဟန္ ( narrative ) ၊
အေၾကာင္းအရာ ( content) တို႔ကို
အခ်ိဳးက် ( proportionate ) ၊
အခ်ိဳးမက် အခ်ိဳးမဲ့ ( without proportion ) စြာဖန္တီးျပဳလုပ္ေပသည္။
ဥပမာအားျဖင့္ ေ႐ွးဦးပို႔စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာတို႔က တစ္စစီျဖစ္ေနျခင္း ( fragmentation ) ကို အဓိကထားလုပ္ေဆာင္ေသာ္လည္း ေႏွာင္းပို႔စ္ေမာ္ဒန္ဆရာတို႔က က်န္႐ွိေသာ
ကိုယ္စားျပဳျခင္း (Representation)
ကိုယ္စားမျပဳျခင္း (Non-representation)
ဇာတ္လမ္း (Story)
ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာဟန္ (Narrative) စေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) မ်ားကို ေရာေႏွာအသံုးခ် ၊ အခ်ိဳးက် ၊ အခ်ိဳးမဲ့စြာ သံုးလာသည္ကိုေတြ႔ရေပသည္။
.
အပိုင္း ( ၃ )
ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ကဗ်ာဆရာ၏စာေရးဟန္ ( writing style ) ကိုေမာင္းႏွင္သည္။ကဗ်ာဆရာ၏ ဘာသာစကား ၊ ဘဝအေပၚထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ကဗ်ာဆရာ၏ စာေရးဟန္ကို ေမာင္းႏွင္ေပသည္။ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ေလ့လာေသာအခါ ကဗ်ာဆရာ၏ ဘာသာစကားေရြးခ်ယ္အသံုးျပဳမႈ ၊ ဘဝအေပၚကဗ်ာဆရာ၏ ေနထိုင္မႈတို႔သည္ သူ၏စာေရးဟန္ကို လႊမ္းမိုးေနေပသည္။ကဗ်ာဆရာသည္ hypocrite ျဖစ္ပါက သူ၏စာေရးဟန္တြင္ hypocrite writing style ျဖစ္ေနသည္ကိုေတြ႔ရေပမည္။
( Hypocrite ကို အဓိပၸါယ္ျပန္ဆိုပါက အေျပာႏွင့္အလုပ္မည္ီသူ ၊ ပါးစပ္က ဘုရားဘုရား လက္က ကားယားကားယား လုပ္ေနသူဟူ၍ အနီးစပ္ဆံုးျပန္ဆိုႏိုင္သည္။ )
အႏုပညာဆိုင္ရာက်င့္ဝတ္ ( Aritistic ethics ) ႏွင့္ လူမႈက်င့္ဝတ္ ( Social ethics ) တို႔သည္ ကဗ်ာဆရာ၏ (aesthetic value) ကို မ်ားစြာေမာင္းႏွင္ေပးေသာအရာႏွစ္ခု ျဖစ္ေလသည္။
ဥပမာအားျဖင့္..အလန္ဂင္းစ္ဘတ္ ၊ ဂြၽန္အက္႐ွ္ဘယ္ရီ ၊ ခ်ားလ္ဘန္စတိုင္း ၊ ေဒးဗစ္အန္တင္ ၊ ခ်ားလ္ေအာ္ဆန္ ၊ ရီတာဒို႔ဗ္ ၊ ကားလ္ဖီးလစ္ ၊ မိုက္ကယ္ေလာင္းေလ စေသာ ကဗ်ာဆရာမ်ား၏ ဘာသာစကားအေပၚထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္(concept) တို႔သည္သူတို႔၏ကဗ်ာမ်ားကို မ်ားစြာလႊမ္းမိုးေပသည္။သူတို႔၏ စာေရးဟန္မ်ားကို မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳေပသည္။
John Cage သည္ ဗုဒၶဘာသာ၏ meditation သေဘာအရ ၊ အေတြ႔အၾကံဳအရ SILENCE MUSIC ကို ဖန္တီးျပဳလုပ္ခဲ့ေလသည္။သူ၏ကဗ်ာမ်ားတြင္လည္း ယင္းသေဘာတရား ကြန္ဆက္ ( concept )မ်ားက ေမာင္းႏွင္အားျဖစ္သည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။
.
အပိုင္း (၄)
ကြန္ဆက္ (concept)သည္ ျဖစ္မႈ (isness)ႏွင့္ ျဖစ္မႈနည္းလမ္း(way of isness)ကိုေမာင္းႏွင္သလို ကဗ်ာျဖစ္မႈႏွင့္ ကဗ်ာျဖစ္မႈ၏နည္းလမ္းမ်ား ( technique ) ၊ ကဗ်ာလႈပ္ႏိႈးမႈမ်ား (simulation)ႏွင့္မ်ားစြာ သက္ဆိုင္ေပသည္။ဥပမာအားျဖင့္ ကဗ်ာျဖစ္မႈတြင္ ဘာသာစကား၏ အျမင္သ႑ာန္ေဖာ္ျပမႈ(concept poetry) ၊
အသံဦးစားေပးမႈ(sound poetry)
ဘဝျဖစ္တည္မႈ(existence)
ပံုသ႑ာန္တည္ေဆာက္မႈ
ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈ
အပြင့္သေဘာတရား(open form)
အဓိပၸါယ္ျဖစ္တည္မႈျဖစ္စဥ္(process of making sence)
ကဗ်ာ၏ဂီတ
Collage နည္းစနစ္
Pop art,post-pop art,
ဘဝႏွင့္ကဗ်ာ၏ တစ္ထပ္တည္းက်ျခင္း(oneness) သေဘာတရား
ဘဝႏွင့္ကဗ်ာတစ္ထပ္တည္းက်၍ ကဗ်ာ၏ ျဖစ္မွု(isness)သည္ ကဗ်ာဆရာ၏ဘဝျဖစ္တည္ျခင္း (existence) စသည္တို႔သည္ ကြန္ဆက္က ေမာင္းႏွင္ေသာ ကဗ်ာျဖစ္မႈ၊ကဗ်ာျဖစ္မႈ၏နည္းလမ္းမ်ား ျဖစ္ၾကေပသည္။ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကိုေလ့လာေသာအခါ ဖန္တီးျပဳလုပ္ထားေသာ ကြန္ဆက္(concept)အခန္းက႑သည္ က်ယ္ျပန္႔လွေပသည္။
.
အပိုင္း (၅)
ကြန္ဆက္ ( concept )သည္အႏုပညာဘာလဲဆိုကို ေမာင္းႏွင္ေပသည္။ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကြန္ဆက္ ( contemporary poetry concept )သည္ အႏုပညာကိုေမာင္းႏွင္သလို ကဗ်ာကိုလည္း.ေမာင္းႏွင္ေပသည္။anti-art,anti-literature စေသာ ပုိစ္႔ေမာ္ဒန္႐ိုးရာအစဥ္အလာျဖစ္ေနေသာ ကြန္ဆက္ ( contemporary poetry concept )သည္ ၂၁ ရာစုအႏုပညာ ၊ ၂၁ ရာစု ကဗ်ာေဗဒကိုေမာင္းႏွင္ေနရာ ၂၁ ရာစုအႏုပညာကဗ်ာမ်ားကို ၾကည့္ပါက သမိုင္း ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ၊ လူ႔ဝန္းက်င္ တို႔ကိုအေျချပဳလ်က္ ဖန္တီးျပဳလုပ္ထားေသာ collage,fragmentation,chaos,indertiminacy(မေရရာျခင္း၊ခ်ီတံုခ်တံုျဖစ္ျခင္း)စသည့္ အျခင္းအရာမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ရေပမည္။ issue ကို လက္႐ွိ ျဖစ္ပ်က္ေျပာစရာ အျခင္းအရာမ်ားဟု နားလည္ႏိုင္သည္။
[ after post-modernism သည္ beyondness ႏွင့္ hybridity (ေပါင္းစပ္ျဖစ္တည္)သြားေသာ အႏုပညာ ]
.
အပိုင္း ( ၆ ) ကြန္ဆက္(concept)သည္ နည္းစနစ္ဆိုင္ရာလြတ္ေျမာက္မႈ ( Technical Liberation) ကိုေမာင္းႏွင္သည္။နည္းစနစ္မ်ားႏွင့္ျပည့္ႏွက္ေနေသာ ကဗ်ာမ်ားသည္ အဓိပၸါယ္ကို ခြက္တစ္ခုထဲထည့္ထားသလိုျဖစ္ေန၍ Charless Olson က open from technical liberation လုပ္ခဲ့သည္။
ပန္းခ်ီတြင္ ready made မ်ားသံုးသည္။collage မ်ားအားကဗ်ာတြင္သံုးသည္။
.......................
အပိုင္း(၇).
ကြန္ဆက္(concept)သည္ Psychological Liberation ကိုေမာင္းႏွင္သည္။အလန္ဂင္းစဘတ္သည္ ဗုဒၶဘာသာ concept mantra မ်ားရြတ္ဆိုသည္။meditation poem,perfomance poetry မ်ား လုပ္ခဲ့သည္။ေႏွာင္းပို႔စ္ေမာ္ဒန္ဆရာတို႔ကလည္း အတၱဖယ္ထားေသာကဗ်ာမ်ား(selfless poem)ျဖစ္ေသာ docupoem မ်ား၊ေၾကာ္ျငာ၊သတင္းစာ၊ဂ်ာနယ္မ်ား၏ အေရးအသားမ်ားကုိ ကဗ်ာထဲတြင္ထည့္သြင္းျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္လာၾကသည္။ဤတြင္ အခ်ိဳး၊အခ်ိဳးမ႐ွိျခင္းဟူေသာကြန္ဆက္ (concept) ကုိ စဥ္းစားလာၾကေပသည္။
.
အပိုင္း ( ၈ )
.....................#ၿငိဏ္းေဝ
(၈).အရာရာတိုင္းတြင္ ကြန္ဆက္(concept)႐ွိသည္။စားပြဲ၊ကုလားထိုင္၊စာအုပ္၊ဘာသာစကား၊ကဗ်ာ၊ဝတၳဳ၊စကားေျပ၊သီခ်င္း၊ဂီတ စသည့္အရာအားလံုးတြင္ ကြန္ဆက္(concept)႐ွိသည္။ထိုကြန္ဆက္(concept)သည္ ကဗ်ာဆရာႏွင့္ဆိုင္သည္။ကဗ်ာဆရာ၏ အသိဥာဏ္၊ကဗ်ာဆရာ၏ ဘဝ၊လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚကဗ်ာဆရာ၏ တုံ႔ျပန္မႈ စသည္တို႔က ေပါက္ဖြားလာသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၂၁ ရာစုကဗ်ာဆရာ၏ ကြန္ဆက္(concept)သည္ ၂၁ ရာစုကဗ်ာျဖစ္သည္။ကဗ်ာကိုမယံု။ကဗ်ာထဲတြင္႐ွိေသာ၊ကဗ်ာ၏ေနာက္ကြယ္တြင္႐ွိေသာ ကဗ်ာဆရာ၏ ကြန္ဆက္(concept)ကိုသာ ယံုသည္။႐ွိမႈေဗဒကဗ်ာႏွင့္သိမႈေဗဒကဗ်ာကို ေျပာၾကည့္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ျမန္မာေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ေနာက္/အထဲမွာ ဘာကြန္ဆက္ ႐ွိသလဲ။
[ ဒါဆို ကြန္ဆက္လြတ္ေျမာက္မႈ (concept liberation) ကုိ ဘယ္လိုၾကည့္ျမင္ဖန္တီးမလဲ။ကြန္ဆက္ေတြနဲ႔႐ွိမႈေဗဒဆက္သြယ္မႈ၊အဓိပၸါယ္ေဖာ္မႈျဖစ္စဥ္ထဲမွာ လူ႔ဘဝ၊လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္၊သမိုင္း၊ဘာသာစကားရဲ႕က႑ ဘယ္လိုပါဝင္ေနသလဲ။ပု့ိစ္ေမာ္ဒန္ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေဗဒေတြရဲ႕ ေက်ာရုိးကြန္ဆက္ေတြဟာ အႏုရသ၊အႏုဗဟုရသ၊ဗဟုလူမႈေဗဒေတြကုိ ဘယ္လုိ႐ုိက္ခတ္သလဲ၊ေမာင္းႏွင္သလဲ စသည္တု႔ိကို ေမးခြန္းထုတ္ႏိုင္လာေပသည္။]
။...............။.
#ၿငိဏ္းေဝ
#နကမၸတိ (၂၁) ရာစုကဗ်ာေဗဒအသစ္မ်ားစာအုပ္မွ....ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ပိုအက္ထရီ(conceptual poetry)
__________________________
ၿငိဏ္းေဝ
.
၂၁ ရာစု ကြန္ဆက္ ( concept ) ေတြနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ
....................
ျမန္မာကဗ်ာသမိုင္းေၾကာင္း၊အေမရိကန္ကဗ်ာသမိုင္းေၾကာင္း၊ဥေရာပကဗ်ာသမိုင္းေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေဒသကြဲျပား အမည္နာမပညတ္ ကြဲျပားေသာ္လည္း ကဗ်ာဖန္တီးျပဳလုပ္သည့္အခါ ကဗ်ာဆရာ၏ ဥာဏ္ရည္ ( concept ) သည္ မည္မွ်အတိုင္းအတာအထိအေရးပါသနည္းဆိုတာကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ၾကည့္မိေသာအခါ
အပိုင္း ( ၁ )
ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ဘာသာစကားကိုေမာင္းႏွင္သည္ကိုေတြ႔ရသည္။ဘာသာစကားအေပၚျမင္ေသာ ကဗ်ာဆရာ၏ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္ေပၚလာမႈ၊ေတြ႕႐ွိမႈကို လႊမ္းမိုးသည္။ဥပမာအားျဖင့္ ဝါက်တစ္ေၾကာင္းသည္ အသံ၊အဓိပၸါယ္၊ဂီတဆိုင္ရာအရည္အေသြး၊အျမင္ဆိုင္ရာအားသာခ်က္ကို.မည္သို႔ဖန္တီးသနည္း။ ( language poetry, talk poem, post language poetry ) ၊ ေဒြးခ်ိဳး ၊ ေလးခ်ိဳး ၊ ေလးလံုးစပ္ ၊ ေခတ္စမ္းကဗ်ာ ၊ ေတာ္လွန္ကဗ်ာ ၊ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ၊ ပိုစ့္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ ၊ စကားေျပကဗ်ာ ၊ အသံကဗ်ာ အျမင္အာရံုကဗ်ာ စသည့္ ကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ `ဘာသာစကား´(( concept ) ကဗ်ာဆရာ တစ္ဥ္ီးခ်င္းစီက အဓိပၸါယ္ျပဳ ယူဆထားေသာ ) ကိုေတြ႔ရေပမည္။ဘာသာစကားဟူေသာအေျခခံ ႐ုပ္ဝတၳဳအခ်င္းခ်င္း ပြတ္တိုက္မႈ ၊ လြင့္စင္မႈ ၊ အဓိပၸါယ္ခက္မႈ ၊ ဟာလာဟင္းလင္းျဖစ္မႈ စသည္တို႔ကို ကဗ်ာတြင္ေတြ႔ႏို င္ေပသည္။ဥပမာအားျဖင့္ loss of syntax ( ဝါက်တည္ေဆာက္ပံုေပ်ာက္ဆံုးမႈ ) ကို ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ language poetry တြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္။ အာဗြန္ဂတ္ေ႐ွ႕ေျပးကဗ်ာမ်ားတြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္ ။ ဘာသာစကားျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာကဗ်ာတြင္ ဘာသာစကားသည္မည္သို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေနသနည္း။မည္သို႔ပံုသ႑ာန္ေပးမည္နည္း။ထိုအရာအားလံုး၏ေနာက္တြင္ ဘာသာစကားအေပၚထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) ကိုေတြ႔ႏိုင္ေပသည္။
.
အပိုင္း ( ၂ )
ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ဘဝက္ုိေမာင္းႏွင္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ဘဝအေပၚတြင္ထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) ကို အေျခခံ၍ ကဗ်ာဆရာသည္ မိမိပတ္ဝန္းက်င္ ၊ မိမိ၏ အဇၥ်တၱကို ကိုင္တြယ္သံုးသပ္ရင္း ကဗ်ာဟူေသာအႏုပညာပစၥည္း (သို႔ ) အႏုပညာမဟုတ္ေသာ အႏုပညာပစၥည္း ( anti-art-poetry ) ကို ဖန္တီးျပဳလုပ္ေပသည္။ထိုဘဝအေပၚထားေသာ ကြန္ဆက္ (concept) အရ ကဗ်ာတြင္
တစ္စစီျဖစ္ေနျခင္း ( fragmentation ) ၊
ကိုယ္စားျပဳျခင္း (representation ) ၊
ကိုယ္စားမျပဳျခင္း ( non-representation ) ၊
ဇာတ္လမ္း ( story ) ၊
ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာဟန္ ( narrative ) ၊
အေၾကာင္းအရာ ( content) တို႔ကို
အခ်ိဳးက် ( proportionate ) ၊
အခ်ိဳးမက် အခ်ိဳးမဲ့ ( without proportion ) စြာဖန္တီးျပဳလုပ္ေပသည္။
ဥပမာအားျဖင့္ ေ႐ွးဦးပို႔စ္ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာတို႔က တစ္စစီျဖစ္ေနျခင္း ( fragmentation ) ကို အဓိကထားလုပ္ေဆာင္ေသာ္လည္း ေႏွာင္းပို႔စ္ေမာ္ဒန္ဆရာတို႔က က်န္႐ွိေသာ
ကိုယ္စားျပဳျခင္း (Representation)
ကိုယ္စားမျပဳျခင္း (Non-representation)
ဇာတ္လမ္း (Story)
ဇာတ္ေၾကာင္းေျပာဟန္ (Narrative) စေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) မ်ားကို ေရာေႏွာအသံုးခ် ၊ အခ်ိဳးက် ၊ အခ်ိဳးမဲ့စြာ သံုးလာသည္ကိုေတြ႔ရေပသည္။
.
အပိုင္း ( ၃ )
ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ကဗ်ာဆရာ၏စာေရးဟန္ ( writing style ) ကိုေမာင္းႏွင္သည္။ကဗ်ာဆရာ၏ ဘာသာစကား ၊ ဘဝအေပၚထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္ ( concept ) သည္ ကဗ်ာဆရာ၏ စာေရးဟန္ကို ေမာင္းႏွင္ေပသည္။ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ေလ့လာေသာအခါ ကဗ်ာဆရာ၏ ဘာသာစကားေရြးခ်ယ္အသံုးျပဳမႈ ၊ ဘဝအေပၚကဗ်ာဆရာ၏ ေနထိုင္မႈတို႔သည္ သူ၏စာေရးဟန္ကို လႊမ္းမိုးေနေပသည္။ကဗ်ာဆရာသည္ hypocrite ျဖစ္ပါက သူ၏စာေရးဟန္တြင္ hypocrite writing style ျဖစ္ေနသည္ကိုေတြ႔ရေပမည္။
( Hypocrite ကို အဓိပၸါယ္ျပန္ဆိုပါက အေျပာႏွင့္အလုပ္မည္ီသူ ၊ ပါးစပ္က ဘုရားဘုရား လက္က ကားယားကားယား လုပ္ေနသူဟူ၍ အနီးစပ္ဆံုးျပန္ဆိုႏိုင္သည္။ )
အႏုပညာဆိုင္ရာက်င့္ဝတ္ ( Aritistic ethics ) ႏွင့္ လူမႈက်င့္ဝတ္ ( Social ethics ) တို႔သည္ ကဗ်ာဆရာ၏ (aesthetic value) ကို မ်ားစြာေမာင္းႏွင္ေပးေသာအရာႏွစ္ခု ျဖစ္ေလသည္။
ဥပမာအားျဖင့္..အလန္ဂင္းစ္ဘတ္ ၊ ဂြၽန္အက္႐ွ္ဘယ္ရီ ၊ ခ်ားလ္ဘန္စတိုင္း ၊ ေဒးဗစ္အန္တင္ ၊ ခ်ားလ္ေအာ္ဆန္ ၊ ရီတာဒို႔ဗ္ ၊ ကားလ္ဖီးလစ္ ၊ မိုက္ကယ္ေလာင္းေလ စေသာ ကဗ်ာဆရာမ်ား၏ ဘာသာစကားအေပၚထား႐ွိေသာ ကြန္ဆက္(concept) တို႔သည္သူတို႔၏ကဗ်ာမ်ားကို မ်ားစြာလႊမ္းမိုးေပသည္။သူတို႔၏ စာေရးဟန္မ်ားကို မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳေပသည္။
John Cage သည္ ဗုဒၶဘာသာ၏ meditation သေဘာအရ ၊ အေတြ႔အၾကံဳအရ SILENCE MUSIC ကို ဖန္တီးျပဳလုပ္ခဲ့ေလသည္။သူ၏ကဗ်ာမ်ားတြင္လည္း ယင္းသေဘာတရား ကြန္ဆက္ ( concept )မ်ားက ေမာင္းႏွင္အားျဖစ္သည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။
.
အပိုင္း (၄)
ကြန္ဆက္ (concept)သည္ ျဖစ္မႈ (isness)ႏွင့္ ျဖစ္မႈနည္းလမ္း(way of isness)ကိုေမာင္းႏွင္သလို ကဗ်ာျဖစ္မႈႏွင့္ ကဗ်ာျဖစ္မႈ၏နည္းလမ္းမ်ား ( technique ) ၊ ကဗ်ာလႈပ္ႏိႈးမႈမ်ား (simulation)ႏွင့္မ်ားစြာ သက္ဆိုင္ေပသည္။ဥပမာအားျဖင့္ ကဗ်ာျဖစ္မႈတြင္ ဘာသာစကား၏ အျမင္သ႑ာန္ေဖာ္ျပမႈ(concept poetry) ၊
အသံဦးစားေပးမႈ(sound poetry)
ဘဝျဖစ္တည္မႈ(existence)
ပံုသ႑ာန္တည္ေဆာက္မႈ
ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈ
အပြင့္သေဘာတရား(open form)
အဓိပၸါယ္ျဖစ္တည္မႈျဖစ္စဥ္(process of making sence)
ကဗ်ာ၏ဂီတ
Collage နည္းစနစ္
Pop art,post-pop art,
ဘဝႏွင့္ကဗ်ာ၏ တစ္ထပ္တည္းက်ျခင္း(oneness) သေဘာတရား
ဘဝႏွင့္ကဗ်ာတစ္ထပ္တည္းက်၍ ကဗ်ာ၏ ျဖစ္မွု(isness)သည္ ကဗ်ာဆရာ၏ဘဝျဖစ္တည္ျခင္း (existence) စသည္တို႔သည္ ကြန္ဆက္က ေမာင္းႏွင္ေသာ ကဗ်ာျဖစ္မႈ၊ကဗ်ာျဖစ္မႈ၏နည္းလမ္းမ်ား ျဖစ္ၾကေပသည္။ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကိုေလ့လာေသာအခါ ဖန္တီးျပဳလုပ္ထားေသာ ကြန္ဆက္(concept)အခန္းက႑သည္ က်ယ္ျပန္႔လွေပသည္။
.
အပိုင္း (၅)
ကြန္ဆက္ ( concept )သည္အႏုပညာဘာလဲဆိုကို ေမာင္းႏွင္ေပသည္။ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကြန္ဆက္ ( contemporary poetry concept )သည္ အႏုပညာကိုေမာင္းႏွင္သလို ကဗ်ာကိုလည္း.ေမာင္းႏွင္ေပသည္။anti-art,anti-literature စေသာ ပုိစ္႔ေမာ္ဒန္႐ိုးရာအစဥ္အလာျဖစ္ေနေသာ ကြန္ဆက္ ( contemporary poetry concept )သည္ ၂၁ ရာစုအႏုပညာ ၊ ၂၁ ရာစု ကဗ်ာေဗဒကိုေမာင္းႏွင္ေနရာ ၂၁ ရာစုအႏုပညာကဗ်ာမ်ားကို ၾကည့္ပါက သမိုင္း ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ၊ လူ႔ဝန္းက်င္ တို႔ကိုအေျချပဳလ်က္ ဖန္တီးျပဳလုပ္ထားေသာ collage,fragmentation,chaos,indertiminacy(မေရရာျခင္း၊ခ်ီတံုခ်တံုျဖစ္ျခင္း)စသည့္ အျခင္းအရာမ်ားကို ေတြ႔ျမင္ရေပမည္။ issue ကို လက္႐ွိ ျဖစ္ပ်က္ေျပာစရာ အျခင္းအရာမ်ားဟု နားလည္ႏိုင္သည္။
[ after post-modernism သည္ beyondness ႏွင့္ hybridity (ေပါင္းစပ္ျဖစ္တည္)သြားေသာ အႏုပညာ ]
.
အပိုင္း ( ၆ ) ကြန္ဆက္(concept)သည္ နည္းစနစ္ဆိုင္ရာလြတ္ေျမာက္မႈ ( Technical Liberation) ကိုေမာင္းႏွင္သည္။နည္းစနစ္မ်ားႏွင့္ျပည့္ႏွက္ေနေသာ ကဗ်ာမ်ားသည္ အဓိပၸါယ္ကို ခြက္တစ္ခုထဲထည့္ထားသလိုျဖစ္ေန၍ Charless Olson က open from technical liberation လုပ္ခဲ့သည္။
ပန္းခ်ီတြင္ ready made မ်ားသံုးသည္။collage မ်ားအားကဗ်ာတြင္သံုးသည္။
.......................
အပိုင္း(၇).
ကြန္ဆက္(concept)သည္ Psychological Liberation ကိုေမာင္းႏွင္သည္။အလန္ဂင္းစဘတ္သည္ ဗုဒၶဘာသာ concept mantra မ်ားရြတ္ဆိုသည္။meditation poem,perfomance poetry မ်ား လုပ္ခဲ့သည္။ေႏွာင္းပို႔စ္ေမာ္ဒန္ဆရာတို႔ကလည္း အတၱဖယ္ထားေသာကဗ်ာမ်ား(selfless poem)ျဖစ္ေသာ docupoem မ်ား၊ေၾကာ္ျငာ၊သတင္းစာ၊ဂ်ာနယ္မ်ား၏ အေရးအသားမ်ားကုိ ကဗ်ာထဲတြင္ထည့္သြင္းျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္လာၾကသည္။ဤတြင္ အခ်ိဳး၊အခ်ိဳးမ႐ွိျခင္းဟူေသာကြန္ဆက္ (concept) ကုိ စဥ္းစားလာၾကေပသည္။
.
အပိုင္း ( ၈ )
....................
(၈).အရာရာတိုင္းတြင္ ကြန္ဆက္(concept)႐ွိသည္။စားပြဲ၊ကုလားထိုင္၊စာအုပ္၊ဘာသာစကား၊ကဗ်ာ၊ဝတၳဳ၊စကားေျပ၊သီခ်င္း၊ဂီတ စသည့္အရာအားလံုးတြင္ ကြန္ဆက္(concept)႐ွိသည္။ထိုကြန္ဆက္(concept)သည္ ကဗ်ာဆရာႏွင့္ဆိုင္သည္။ကဗ်ာဆရာ၏ အသိဥာဏ္၊ကဗ်ာဆရာ၏ ဘဝ၊လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚကဗ်ာဆရာ၏ တုံ႔ျပန္မႈ စသည္တို႔က ေပါက္ဖြားလာသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၂၁ ရာစုကဗ်ာဆရာ၏ ကြန္ဆက္(concept)သည္ ၂၁ ရာစုကဗ်ာျဖစ္သည္။ကဗ်ာကိုမယံု။ကဗ်ာထဲတြင္႐ွိေသာ၊ကဗ်ာ၏ေနာက္ကြယ္တြင္႐ွိေသာ ကဗ်ာဆရာ၏ ကြန္ဆက္(concept)ကိုသာ ယံုသည္။႐ွိမႈေဗဒကဗ်ာႏွင့္သိမႈေဗဒကဗ်ာကို ေျပာၾကည့္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ျမန္မာေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ေနာက္/အထဲမွာ ဘာကြန္ဆက္ ႐ွိသလဲ။
[ ဒါဆို ကြန္ဆက္လြတ္ေျမာက္မႈ (concept liberation) ကုိ ဘယ္လိုၾကည့္ျမင္ဖန္တီးမလဲ။ကြန္ဆက္ေတြနဲ႔႐ွိမႈေဗဒဆက္သြယ္မႈ၊အဓိပၸါယ္ေဖာ္မႈျဖစ္စဥ္ထဲမွာ လူ႔ဘဝ၊လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္၊သမိုင္း၊ဘာသာစကားရဲ႕က႑ ဘယ္လိုပါဝင္ေနသလဲ။ပု့ိစ္ေမာ္ဒန္ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေဗဒေတြရဲ႕ ေက်ာရုိးကြန္ဆက္ေတြဟာ အႏုရသ၊အႏုဗဟုရသ၊ဗဟုလူမႈေဗဒေတြကုိ ဘယ္လုိ႐ုိက္ခတ္သလဲ၊ေမာင္းႏွင္သလဲ စသည္တု႔ိကို ေမးခြန္းထုတ္ႏိုင္လာေပသည္။]
။...............။..
#ၿငိဏ္းေဝ
#နကမၸတိ (၂၁) ရာစုကဗ်ာေဗဒအသစ္မ်ားစာအုပ္မွ....
Comments
Post a Comment