AungYinNyin(အာ​ေဘာ္​)

အသက္ ၄၂ အရြယ္ဆုိေတာ့
လူႀကီးအထာ/ဆရာဂ်ီးအထာ ဖမ္းတယ္ ထင္မွာစုိးလုိ႔ အဲလုိသေဘာမ်ဳိးနဲ႔ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ နိဒါန္းပ်ဳိးၿပီးမွ စေတးတပ္စ္အဆင့္ ေျပာခ်င္တာေလး တစ္ခု ႐ွိပါတယ္။

ကဗ်ာ/ စာဖတ္သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔
ကဗ်ာ/စကားေျပ အႏုပညာလက္ရာတစ္ခုကုိ
ႀကဳိက္ မႀကဳိက္ ဖတ္မဖတ္ကိစၥမ်ဳိးမွာ ဘယ္သူမဆုိ ကုိယ့္အျမင္ကုိယ္
လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေျပာခြင့္႐ွိပါတယ္။

ကုိယ့္အျမင္က
လမ္းေဘးလက္ဖက္ရည္ဆုိင္/ အရက္ဆုိင္မွာ
မ်က္ႏွာ႐ႈံ႕မဲ့ၿပီး
စကားဝုိင္းဖြဲ႔ မေက်မနပ္ေျပာေနတဲ့ အဆင့္မ်ဳိး ျဖစ္ေနလည္း ကိစၥမရွိပါဘူး။
ေျပာသူမွာ ကုိယ္ပုိင္သေဘာထားအျမင္ထုတ္ေဖာ္ေျပာဖုိ႔
လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္အဝ႐ွိတာကုိ
နားလည္ေပးႏုိင္ပါတယ္။

အဲဒီ နားလည္မႈနဲ႔အၿပဳိင္
ကဗ်ာ/စာေပ အႏုပညာလက္ရာဖန္တီးသူကလည္း
အဲဒီလူရဲ႕ အျမင္ကုိ
ေစာက္ဂရုစုိက္ေနမွာ မဟုတ္ဘူးဆုိတာကုိလည္း
အျပန္အလွန္
ေတြးသိနားလည္ထားဖုိ႔ လုိပါတယ္။

အဲဒီလုိ ကုိယ္ပုိင္လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ ေျပာေရးဆုိခြင့္ရွိတဲ့ေနရာမွာေတာင္ ကဗ်ာ/စာဖတ္သူရဲ႕ က်ဥ္းေျမာင္းလွတဲ့ တစ္ကုိိယ္ေရ ပုဂၢလိကအာ႐ုံခံစားမႈနဲ႔ သိမႈအေပၚ

၁။ ကဗ်ာ/စာေပ ဖတ္သူ ေရြးခ်ယ္ဖတ္႐ႈေလ့ရွိတဲ့ ကဗ်ာ/စာေပ လက္ရာ အမ်ဳိးအစား
၂။ သူ ဘာသာစကားကတစ္ဆင့္ အၿမဲထိေတြ႔ အာ႐ုံခံစားေနက် ကဗ်ာ/စာေပ အႏုပညာရွင္
၃။ သူ တန္ဖုိးထား စြဲလမ္းႏွစ္သက္ေလ့႐ွိတဲ့ ရသအႀကဳိက္ပုံစံ ရသတန္ဖုိးစံႏႈန္းနဲ႔ ရသခံစားမႈ အေလ့အက်င့္
၄။ ကဗ်ာ/စာေပ အႏုပညာဆုိတာ ဘယ္လုိ/ဘာညာ စသျဖင့္ သူ ႀကဳိတင္ခံယူထားတဲ့ အသိအျမင္ အက်ဥ္းအက်ယ္

စတဲ့ ေနာက္ကြယ္ အခ်က္အလက္ေတြရဲ႕
ၾသဇာလႊမ္းမုိးသက္ေရာက္မႈ ရွိေနတယ္ဆုိတာ
သိျမင္နားလည္ထားဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။

အဲ
ကဗ်ာ/စာေပ အႏုပညာလက္ရာတစ္ရပ္
ေကာင္း မေကာင္း အႏုပညာေျမာက္ မေျမာက္ အဆင့္အတန္း ႐ွိမရွိ ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့
အေပၚမွာ ေျပာခဲ့တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြေလာက္နဲ႔
မလုံေလာက္ေတာ့ပါဘူး။

အဲဒီလုိ
တန္ဖုိးစံႏႈန္း အကဲျဖတ္တဲ့ ေဝဖန္ေရးအဆင့္အထိ ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့
ေအာက္ပါ အခ်က္အလက္ေတြေလာက္ေတာ့
ကုိယ့္ဆီမွာ ဝမ္းစာျဖည့္တင္းထားဖုိ႔
လုိလိမ့္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။

၁။ ကုိယ္ ေဝဖန္မယ့္ ကဗ်ာ/စာေပ အႏုပညာ လက္ရာ အမ်ဳိးအစား

၂။ နိမိတ္ပုံ သေကၤတ အစရွိတဲ့ Figurative Language မ်ား

၃။ အဲဒီ အႏုပညာလက္ရာရဲ႕ေနာက္ကြယ္က အႏုပညာဆုိင္ရာ အတတ္ပညာဆုိင္ရာ အေျခခံအယူအဆအေဆာက္အအုံမ်ား

၄။ ျမန္မာကဗ်ာ/စာေပ သမုိင္းမွာ အႏုပညာဆုိင္ရာ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီနဲ႔ ေရးဟန္အေျပာင္းအလဲအသစ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚလာပုံ အက်ဥ္း

၅။ ကဗ်ာ/စာေပ ေဝဖန္ေရး အေျခခံ အယူအဆမ်ား( New Criticism/Reader Response Theory/ Structuralism & Post-structuralism စသျဖင့္)

၆။ Genre/ Interpretation/ Structure/ Representation/ Indeterminacy/ Value&Evaluation / Experience/ Performative & Figurative Language စတဲ့ စာေပေလ့လာမႈ အယူအဆမ်ား

၇။ ျမန္မာစာေပေလာကအတြင္း လက္႐ွိေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ေခတ္ၿပဳိင္ ကဗ်ာ/စာေပဆုိင္ရာ အယူအဆမ်ား

၈။ ရသတန္ဖုိးစံႏႈန္း အေဟာင္းနဲ႔ အသစ္ အားၿပဳိင္မႈမ်ား

၉။ ကဗ်ာ/စာဖတ္သူ ဘယ္သူမဆုိရဲ႕သိမႈယႏၱရားစနစ္အတြင္း ယဥ္ေက်းမႈ ဘာသာေရး လူမႈေရး လူမ်ဳိးေရး လိင္ အႏုပညာ စတဲ့ အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီေတြ ပါဝါလႊမ္းမုိးျခယ္လွယ္ေနပုံ သေဘာ

ဒီလုိ အခ်က္အလက္ေတြေလာက္မွ ဖတ္မွတ္ေလ့လာမထားဘူးဆုိရင္

ဒီလုိ ကဗ်ာ/စာေပနဲ႔ဆုိင္တဲ့
ကုိယ့္ သိမႈနယ္ပယ္ကုိ က်ယ္ျပန္႔ေအာင္ လုပ္မထားရေသးဘူး ဆုိရင္ေတာ့

ကဗ်ာ/စာေပ အႏုပညာလက္ရာတစ္ရပ္

(က) ေကာင္း/ မေကာင္း
(ခ) အႏုပညာ ေျမာက္/မေျမာက္
(ဂ) အဆင့္အတန္း ႐ွိ/ မ႐ွိ

ဘာမွ ေဝဖန္ေျပာဆုိ (ေစာက္ေဖာင္းထု)တာမ်ဳိး မလုပ္ဘဲ
အသာေလး ၿငိမ္သက္ေနတာပဲ ပုိေကာင္းမယ္

ကဗ်ာအႏုပညာခ်စ္စိတ္နဲ႔
စာေတြ ကဗ်ာေတြ
ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ဖတ္မွတ္ေလ့လာ
ဝမ္းစာျဖည့္ဆည္းေနတာပဲ
ပုိေကာင္းမယ္
ပုိ သင့္ေတာ္မယ္ လုိ႔ ထင္ပါတယ္။

ကဗ်ာေဝဖန္ေရးဆုိတာ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အလုပ္ပါ။

(ကြ်န္ေတာ္လည္း
ပညာရွင္အဆင့္ မဟုတ္ပါ။ စူးစမ္းေလ့လာ ဝမ္းစာျဖည့္ဆည္းဆဲ သာမန္ကဗ်ာေရးသူ/ ဖတ္သူတစ္ေယာက္သာ။)

ကဗ်ာဟာ
က်ယ္ျပန္႔နက္နဲ သိမ္ေမြ႔တဲ့
အဆင့္ျမင့္ အႏုပညာ ပုံစံတစ္မ်ဳိးပါ။
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ႕ အဆင့္အတန္းကုိ
ကုိယ့္ရဲ႕က်ဥ္းေျမာင္းလွတဲ့ ပုဂၢလိက အႀကဳိက္ပုံစံနဲ႔
တန္ဖုိးျဖတ္လုိ႔ မရႏုိင္ပါဘူး။

ကဗ်ာ/စာေပ တန္ဖုိးစံႏႈန္းအကဲျဖတ္ေဝဖန္ေရးကုိ

လမ္းေဘးအရက္ဆုိင္မွာ အတင္းအဖ်င္းေျပာတဲ့အဆင့္
ပုဂၢဳိလ္ေရးအျမင္မၾကည္လင္တဲ့ အဆင့္
ဂုိဏ္းဂဏ အုပ္စုဖြဲ႔တဲ့အဆင့္ေလာက္နဲ႔

လုပ္လုိ႔ မရႏုိင္ဘူး ဆုိတာပဲ
ေျပာခ်င္ပါတယ္။
You, Zaw Zaw Htun and 89 others like this.


Comments